De vele functies van verpakkingen

We gebruiken dagelijks een enorm scala aan verschillende verpakkingen. Alles wat we kopen en gebruiken is geleverd in verpakkingen. Deze verpakkingen hebben soms extra functies, zoals het luxe doen aanvoelen van producten, of hebben een ecologisch doel (denk aan recyclebare verpakking of biologisch afbreekbare verpakkingen. Welke functies hebben die nog meer? Meer eerst, wat verstaan we onder verpakkingen?

Wat zijn verpakkingen?

Om uiteenlopende redenen, waar we in de volgende paragraaf op in zullen gaan, worden producten verpakt. Een verpakking is een omhulling voor het eigenlijke product. Om een product te gebruiken, wordt die eerst van de omhulling ontdaan of die wordt gebruikt tot het product is verbruikt. Bij dit laatste kan je denken aan een kartonnen doos met hagelslag of de verpakking van beschuit. Die omhulling wordt vervolgens weggegooid of opnieuw gebruikt. Vanwege de grote hoeveel verpakkingen krijgt de verwerking daarvan steeds meer aandacht. Het zal bekend zijn, dat de grote hoeveelheden plastic in het water veel dieren noodlottig worden. De overheid legt door middel van regelgeving het gebruik van bijvoorbeeld plastic draagtassen steeds meer aan banden. Het bewustzijn is groeiende dat we duurzaam dienen te verpakken. Voor verpakkingen worden diverse materialen gebruikt. We noemden al plastic en karton, bijvoorbeeld een vouwkarton verpakking. Een illustratie van zo’n verpakking is de zogenoemde sleeve verpakking. Bij dat type verpakking wordt het product als het ware in een lade gelegd en die wordt in een omhulsel geschoven. Smartphones worden zo verpakt. Maar karton wordt in veel meer vormen gebruikt. Andere materialen die veel voor verpakkingen worden toegepast zijn papier, hout, kunststof en metaal.

De functies van verpakkingen

Verpakkingen hebben uiteenlopende functies. Diverse hebben met vervoer en opslag te maken. Andere kunnen zijn je informatie geven over de producten en de promotie daarvan. Deze laatste twee functies zijn direct gerelateerd met de inhoud, de producten. Voor het vervoer en opslag hoeft dat niet het geval te zijn. We noemen hier onder meer de volgende functies:

  • De protectie van de inhoud, de eigenlijke producten tegen de gevolgen van samendrukking, temperatuur, mechanische schokken en vibratie.
  • De protectie tegen vocht, vuil en bacteriën.
  • De verlenging van de houdbaarheid van producten, met name voedingsmiddelen. In zo’n geval is ook het gebruik van plastic acceptabel en wordt als duurzaam beschouwd.
  • Producten bij elkaar houden, die gezamenlijk worden vervoerd en verhandeld. Het kan bijvoorbeeld gaan om een hoeveelheid borrelnoten die in een zak gaan.
  • Voorkomen dat met de producten wordt gerotzooid. Een verpakking kan zo zijn, dat het te constateren is als er iets mee is gebeurd. Bijvoorbeeld de verzegelde dop van een fles.
  • Zoals al genoemd is een functie van een verpakking het informeren van de consumenten over het product, zoals de samenstelling en houdbaarheidsdatum. Daar bestaan regels voor.
  • Ook al genoemd is de promotie. In de supermarkt kan je kiezen uit diverse producten die dezelfde functie hebben. Door een verpakking kan een product je aandacht trekken, opdat je er tenminste even naar kijkt, wat de kans vergroot dat je het koopt. Een fles kan in een verpakking worden aangeboden, maar kan er ook bewust uit worden gehaald, als die een bijzondere vorm heeft. De fles zelf is dan deel van de productherkenning. Het is een gegeven dat het oog ook wat wil.

Een aantal verpakkingen kunnen ook weer een omhulling krijgen. Als ze bijvoorbeeld op een pallet staan, dan gaat daar meestal verpakkingsfolie omheen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *